11 May 2020

Održiva moda

Održivost je bitnija nego ikad!

By Ashok Murty

#NekeLepšePriče

Činjenica da je tekstilna industrija drugi najveći zagađivač okoline na planeti, odmah iza naftne industrije, doveo je do stvaranja održive mode, recikliranja materijala veštačkog porekla kao i podizanja svesti o tome po kojoj ceni po okolinu i naše zdravlje se proizvode materijali koje svrstavamo u kategoriju „prirodnih“. Odgovorni brendovi su već krenuli u ozbiljne tranzicije koncepta proizvodnje odeće i pre nego što nas je zadesio COVID 19. Godinama unazad se preispituje ceo lanac proizvodnje odeće, ukupni odnosi između svih aktera u ovom lancu, a ono što se nametnulo kao tema je odgovorna proizvodnja materijala od kojih se odeća koju nosimo pravi.

Neminovno je da svi veliki brendovi danas koriste mnogo više materijala veštačkog porekla nego, pre samo dve decenije, ali i mnogo manje nego polovinom prošlog veka kada su verovatno doživeli svoju najveću (zlo)upotrebu i navukli na sebe sve epitete loše odeće kojima ih i danas kitimo. Ovo je rezultat pre svega promena u načinu života klijenata. Veštački materijali nove generacije imali su i ispunjavali zadatak da materijalima u koje su integrisani uvek u kombinaciji sa vlaknima prirodnog kvaliteta najvišeg daju elemente novog kvaliteta – pre svega izdržljivost, sposobnost da bolje „dišu“, zadrže formu, oblik i boju, i naravno, skrate vreme potrebno za održavanje odeće.

I taman kada su svi u segmentu tekstila odahnuli, ispostavilo se da ovakva kombinacija vlakana  predstavlja jedan od najopasnijih zagađivača prirode kroz nešto što se nazvalo „mikroplastika“.

Veliki brendovi su reagovali odmah, počeli su da koriste materijale koji su proizvedeni od ekološki mnogo odgovornijih, a koncept održive mode je uveo recikliranje svega što spada u kategoriju veštačkih. U međuvremenu, kako je rasla svest o tome pod kojim uslovima i koja se vlakna dobijaju iz prirode (vuna, pamuk, lan, svila....) postalo je pitanje odgovornosti da se klijentima garantuje da ono što plaćaju ispunjava najviše standarde i u ovoj kategoriji. U tom smislu i BOSS već od ove sezone predstavlja posebno apostrofirane komade koji su proizvedeni od tzv „materijala sa poreklom“ i koji su najava novog načina nabavljanja materijala od sertifikovanih proizvođača, koji će biti zaokružen i primenjen već od septembra 2020.

Ono što je već prepoznato u promeni ponašanja kupaca u post COVID vremenu je veliko povećanje interesovanja za segmente kolekcija koji se mogu podjednako lako uklopiti u odevnu kombinaciju za online sastanak, ali i za opuštanje u krugu porodice dok gledate film. Lounge wear i athleisure kolekcije definitivno imaju mnogo veći značaj u svakodnevnom funkcionisanju.

Kako mere samo-zaštite i dalje ostaju validne i posle povratka kakvo takvom normalnom životu stručnjaci predviđaju da će od odeće koju ćemo nositi u bliskoj budućnosti biti normalno da se očekuje da nam ponudi mnogo veći stepen sigurnosti. Odnosno, u samom dizajniranju odeće pretpostavlja se da će maska za lice postati jedan od „must have“ elemenata za svaku ozbiljnu kolekciju. Sa druge strane, u proizvodnji tekstila, očekuje se pojava materijala koji će nas, bukvalno, štiti od agenasa kao što su bakterije i virusi.

Sa svim trendovima koji su već poznati u oblastima kao što je ekonomija i funkcionisanje celog sistema proizvodnje, transporta i distribucije, jasno je da će i ponašanje klijenta modnih brendova morati da doživi sopstvenu evoluciju. A modna industrija će, svakako, morati da brzo ponudi već spremne odgovore. Jer, kako su mudri ljudi, koji se modom bave kao fenomenom, davno primetili – moda je jedina kreativna industrija koja mora da trenutno reaguje na svaku promenu u društvu da bi mogla uopšte da opstane.